Регистрация по чл. 97а от ЗДДС
1. Лица, задължени да се регистрират по ЗДДС съгласно чл. 97а
Регистрацията по чл. 97а от Закона за ДДС е задължителна за всички данъчно задължени лица, попадащи в две основни хипотези:
- Получаване на услуги в България, когато мястото на изпълнение е на територията на страната, услугите са облагаеми, и данъкът е изискуем от получателя (чл. 97а, ал. 1).
- Предоставяне на услуги на данъчно задължени лица в ЕС, когато мястото на изпълнение е на територията на друга страна членка (чл. 97а, ал. 2).
1.1 Данъчно задължено лице – всяко лице, което извършва независима икономическа дейност без значение целите и резултатите от нея. Законът третира физическите и юридическите лица еднакво по отношение на възникването на задължение за регистрация по чл. 97а. Следователно, всяко физическо лице, което предоставя услуги на данъчно задължено лице от ЕС или получава услуги в България, за които данъкът е изискуем от него, се счита за данъчно задължено лице и трябва да се регистрира по ДДС.
1.2 Независима икономическа дейност – дейността на производители, търговци и лица, предоставящи услуги, включително в областта на минното дело и селското стопанство. Независима икономическа дейност също така е и упражняването на свободна професия, включително на частен съдебен изпълнител и нотариус. Независима икономическа дейност е и всяка дейност, осъществявана редовно или по занятие срещу възнаграждение, включително експлоатацията на материално и нематериално имущество с цел получаване на редовен доход от него.
2. Получаване на услуги с място на изпълнение на територията на страната, които са облагаеми и данъкът е изискуем от получателя
Мястото на изпълнение на услугите се определя според чл. 21 от Закона за ДДС (ЗДДС) и зависи от статута на получателя. Ако получателят е данъчно незадължено лице, мястото на изпълнение е в страната, където доставчикът осъществява дейност. За данъчно задължени лица обаче мястото на изпълнение е в страната, където получателят извършва своята независима икономическа дейност. В случаите, когато данъчно задължено лице в България получава услуги, мястото на изпълнение е на територията на страната и данъкът се начислява обратно, което изисква от получателя да има валиден ДДС номер преди датата на данъчното събитие.
3. Примерни доставчици и видове услуги, изискващи регистрация
Някои примери за доставчици и видове услуги, които биха наложили задължителна регистрация по чл. 97а, включват:
- Консултантски услуги – фирма, която наема консултантска компания от Германия за бизнес консултации.
- Рекламни услуги – използване на рекламни платформи като Google Ads или Facebook Ads, LinkedIn
- IT услуги – абонамент за Microsoft 365, Zoom или Adobe.
- Дигитален маркетинг – наемане на агенция от Франция за управление на социалните мрежи или SEO оптимизация.
- Софтуерни разработки – работа със софтуерни компании от чужбина за специфични софтуерни решения.
- Облачни услуги и хостинг – например Amazon Web Services (AWS), Google Cloud, Dropbox.
- Анализ на данни и маркетингови проучвания – използване на платформи като Salesforce, HubSpot и други, предоставени от чужбина.
- Платформи за краткосрочно отдаване под наем на недвижими имоти като Airbnb и Booking.
4. Предоставяне на услуги на данъчно задължени лица с място на изпълнение на територията на друга страна членка на Европейския съюз
Задължителната регистрация по чл. 97а, ал. 2 от ЗДДС при предоставяне на услуги на данъчно задължено лице изисква доставчикът да получи валиден ДДС номер от получателя. Този номер трябва да е издаден и валиден в страната на получателя и може да се провери във VIES системата на ЕС. Ако номерът е невалиден, липсва основание за задължителна регистрация, и мястото на изпълнение на услугата се счита за територията на доставчика. В този случай доставчикът може да се регистрира доброволно по ЗДДС или да следи оборота си за задължителна регистрация по чл. 96, ал. 1.
5. Процедура по регистрацията
Регистрацията по чл. 97а от ЗДДС изисква подаване на заявление, което може да бъде подадено на място в НАП или онлайн. Срокът за подаване е до 7 дни преди датата, на която данъкът става изискуем, обикновено при плащане или издаване на фактура. Процедурата е по-бърза от други регистрации по ЗДДС и се извършва в рамките на три дни от органа по приходите. Регистрацията по чл. 97а, ал. 1 автоматично покрива и ал. 2, и обратно. Важно е, че лицата, регистрирани по чл. 97а, трябва да следят за възможна задължителна регистрация по чл. 96, ако достигнат оборот от 100,000 лева за 12 месеца. ( От 01.01.2025 г. прагът за задължителна регистрация по ЗДДС е 166 000 лв. оборот ).
6. Особености при ползване на данъчен кредит при специалната регистрация по чл. 97а от ЗДДС
Лицата, регистрирани по чл.97а от ЗДДС, нямат право на данъчен кредит. Това означава, че те не могат да приспадат ДДС по фактури за покупки и разходи, нито да го възстановяват. В допълнение, такива лица не начисляват ДДС в издаваните от тях фактури. Тази специална регистрация приравнява регистрираните по чл.97а на нерегистрирани по ДДС по отношение на начисляването и ползването на данъка, въпреки че те продължават да подават ДДС регистри за всеки период. Ако възникне основание за задължителна регистрация по чл.96 или доброволна по чл.100, лицата ще могат да приспадат и начисляват ДДС.
7. Административни наказания
Административните наказания могат да се обобщят в две групи:
- Глоба за физическите лица или имуществена санкция за юридическите лица при неподаване или закъснение за подаване на заявление за регистрация по ЗДДС. Размерът е от 500 до 5000 лв.
- Глоба за физическите лица или имуществена санкция за юридическите лица при неподаване на справки-декларации по ЗДДС. Размерът е от 500 до 10 000 лв.